Ons onderzoek
MemoryLab is gebaseerd op onderzoek op het gebied van leren en geheugen. Decennia van onderzoek hebben aangetoond dat retrieval practice aangepast aan iemands individuele leertempo de leerefficiƫntie aanzienlijk kan verhogen.
Hoe het werkt
Testeffect
Het is gebleken dat jezelf testen effectiever is voor langetermijnherinnering dan lezen of aantekeningen maken. Wanneer je succesvol een antwoord uit je geheugen haalt, wordt de geheugenrepresentatie van die kennis sterker en vergeet je het minder snel.
Spacing effect
MemoryLab promoot gespreide herhaling door items te herhalen met intervallen die herinneren uitdagend maar haalbaar maken. Ons model helpt leerlingen om een betere langetermijnretentie te bereiken door hen aan te moedigen om leersessies over meerdere dagen te spreiden. Dit staat bekend als het spacing effect, waarbij het spreiden van het leerproces over meerdere sessies het leerproces verbetert.
Snelheid van vergeten
Een vraag correct beantwoorden betekent niet dat je het antwoord voor altijd zult onthouden. Sommige antwoorden hebben zwakkere geheugenrepresentaties en zijn moeilijker te onthouden. Deze antwoorden geeft met een langzamere reactietijd en worden met een hogere snelheid vergeten.
MemoryLab analyseert de reactietijd en antwoordnauwkeurigheid van leerlingen om de snelheid te berekenen waarmee een antwoord wordt vergeten. Als deze vergeetsnelheid erg hoog wordt voor een kennisitem, zal ons systeem prioriteit geven aan het opnieuw oefenen van dit item.
Betere leerresultaten
In een onderzoeksstudie vergeleken we MemoryLab met een andere flashcardmethode en zagen we dat deelnemers die met ons model studeerden ongeveer 10% meer kans hadden om een correct antwoord te geven. MemoryLab's leerefficiƫntie bereikt worden in afbeelding- en tekstvragen, en de antwoordmethoden multiple choice, typen en spraakinvoer.
Item 5 Titel
Item 5 Tekst
Wat anderen over ons zeggen
Dr. Thomas Wilschutā
āGepersonaliseerde leersystemen zijn erop gericht zich aan te passen aan de behoeften van individuele studenten, zodat niemand achterblijft. Een grote uitdaging ligt in het feit dat veel van het onderzoek naar leren en geheugen in de cognitieve psychologie is gebaseerd op gemiddelden van typische studenten. Bij MemoryLab is Ć©Ć©n van de belangrijkste onderzoeksdoelen om de voordelen van ons systeem zowel bij typische als neurodiverse leerlingen te beoordelen en te vergroten.āā
PhD. Katja Mehlhornā
"Wat ik echt heel fijn vind aan MemoryLab is dat die theorie erachter zit. Iedereen kan natuurlijk iets random bedenken wat misschien beter zou werken om te kunnen leren, maar in dit geval zit er echt achter: hoe werkt het geheugen."
prof dr. Hedderik van Rijn
āHet probleem met traditionele leermethoden is dat ze voortdurend alles herhalen, zelfs de feiten die je al goed kent. Daar leer je niet zoveel van. De crux zit hem in het op juiste moment herhalen van feiten die we niet zomaar kunnen oproepen. DƔƔr leer je van. En dat is precies wat MemoryLab doet.āā
prof. Durk Talsma
āMemoryLab zorgt ervoor dat leerlingen de feiten op hun eigen tempo kunnen leren, zodat ik tijd kan vrijmaken om echt hun interesse in het onderwerp te wekken.ā
Ontdek onze nieuwste onderzoekspublicaties
An Adaptive Learning System for Stepwise Automatisation of Multiplication Facts in Primary Education
An Adaptive Learning System for Stepwise Automatisation of Multiplication Facts in Primary Education
GeĆÆnteresseerd in een samenwerking met ons?
Neem contact op met onze toegewijde professionals voor partnerschappen met scholen en uitgevers. We kijken ernaar uit je te helpen.
GeĆÆnteresseerd in een samenwerking met ons?
Neem contact op met onze toegewijde professionals voor partnerschappen met scholen en uitgevers. We kijken ernaar uit je te helpen.