Efficiënter leren met MemoryLab

Waarom meer tijd besteden aan het leren van parate kennis zoals definities en begrippen dan nodig? MemoryLab is een op onderzoek gebaseerd adaptief leersysteem dat het leren van feitelijke kennis makkelijker en efficiënter maakt door de leerstrategie aan te passen aan elke gebruiker. Wetenschappelijke studies tonen aan dat studenten in dezelfde tijd met MemoryLab tot 10% meer informatie leren dan met traditionele lesmethoden (van Rijn et al., 2009; Sense et al., 2016). Omdat MemoryLab het individuele leerproces van elke leerling nauwkeurig inschat, kan het ook traditioneel toetsen vervangen. 

Leer meer over de wetenschappelijke achtergrond

 

Deze universiteiten en hogescholen gebruiken MemoryLab

Parate kennis op niveau met MemoryLab

Feitelijke kennis, zoals kennis van begrippen en definities, is een basisvereiste voor het bereiken van hogere leerdoelen, waarbij parate kennis wordt toegepast. In de praktijk beheersen studenten deze basiskennis niet altijd, omdat het leren van feitelijke kennis veel tijd kost en als saai beschouwd wordt. Optimaal leren tijdens het hoorcollege lukt dan niet.

Met MemoryLab wordt parate kennis leren voor studenten makkelijker en leuker. MemoryLab kan er voor zorgen dat studenten vóór het hoorcollege al bekend zijn met het materiaal, zonder dat de docent veel extra tijd nodig heeft voor het lesgeven over deze materialen. Daarmee blijft er in de collegezaal meer tijd over voor het bereiken van andere leerdoelen

 

MemoryLab bij universiteiten

Universiteit Gent

In Gent wordt MemoryLab onder andere gebruikt voor het leren van begrippen voor het vak Introductie in de Cognitieve Psychologie. Hoewel MemoryLab op vrijwillige basis wordt ingezet in Gent, gebruikt bijna de helft van de studenten het systeem om hoorcolleges en tentamens voor te bereiden. 

MemoryLab is in staat om het individuele leerproces van de studenten te meten: de geheugenparameters, ingeschat voor elke student, kwamen overeen met de eindcijfers op het tentamen van leerjaar 2021/2022. Daarnaast was het gebruik van MemoryLab voorspellend voor het tentamencijfer voor de cursus. Studenten die MemoryLab gebruikten als ondersteuning tijdens de cursus scoorden gemiddeld hoger op het tentamen dan studenten die MemoryLab niet hebben gebruikt. 

Studenten die MemoryLab gebruikten scoorden gemiddeld een hoger eindcijfer op het tentamen dan studenten die MemoryLab niet gebruikten.

Rijksuniversiteit Groningen

MemoryLab wordt bij een groot aantal cursussen aan de Rijksuniversiteit Groningen gebruikt, waaronder het vak immunofarmacologie. In deze cursus werd aan studenten gevraagd om wekelijks oefenen met MemoryLab, ter voorbereiding op de hoorcolleges.

Beoordeling van MemoryLab door studenten immunofarmacologie in Groningen.

“Omdat het systeem meet welke vragen je lastig vindt om te onthouden, is MemoryLab een geweldige manier om feiten te leren. Daardoor was het studeren voor de colleges een stuk makkelijker.”
Immunofarmacologie student
Rijksuniversiteit Groningen
Lees meer
“In deze cursus moesten we veel feiten leren. Met MemoryLab was dat leuk en makkelijk”
Immunofarmacologie student
Rijksuniversiteit Groningen
Lees meer
“Heel leuk en makkelijk om mee te oefenen”
Immunofarmacologie student
Rijksuniversiteit Groningen
Lees meer
“Immunofarmacologie gaat over het leren van feitelijke informatie: het leren over cellen en hun functie. Het leren van deze feiten met MemoryLab is belangrijk voor het begrijpen van het geheel”
Immunofarmacologie student
Rijksuniversiteit Groningen
Lees meer
Vorig
Volgende

Integratie in uw LeerManagementSysteem (LMS) of elektronische leeromgeving (ELO)

Wij bieden een volledige webapplicatie aan waarmee docenten lessen kunnen aanmaken en studievoortgang bij kunnen houden. Studenten kunnen hierin oefenen. Wanneer zij voldoende hebben geoefend, dan stuurt MemoryLab een grade naar uw LMS. Hierdoor hoeven docenten zelf geen cijfers te geven voor het testen van feitelijke kennis, minder tijd in de les aan parate kennis te besteden, en geen tentamenvragen hierover te maken.

Learning Tools Interoperability (LTI) koppeling

Onze webapplicatie kan gemakkelijk geïntegreerd worden in de online leeromgeving van elke onderwijsapplicatie die gebruik maakt van LTI; een educatieve applicatiestandaard die ontwikkeld is door het IMS Global Learning Consortium om externe tools, zoals MemoryLab, te integreren in ELO’s en LMS’en. Met onze LTI koppeling integratie bieden wij de volgende functionaliteiten aan: 

  • Gebruikers kunnen onbeperkt oefenen in onze gebruiksvriendelijke leeromgeving.

  • Gebruikers kunnen altijd hun leerstatistieken inzien en leerhistorie bekijken.

  • De leerprestaties van de gebruiker worden automatisch samengevat in ‘mastery credits’ die de student verdient wanneer de stof goed geleerd is. Deze credits kunnen handig gebuikt worden om als cijfer te administreerden in het grade center van het LMS of de ELO.

  • Docenten kunnen via het LMS of de ELO zelf lessen met open vragen of meerkeuze items aanmaken, lessen delen, en de voortgang van alle leerlingen in de lesgroep bijhouden.

  • De gegevens van de student zijn altijd goed beschermd (MemoryLab voldoet aan de algemene verovering gegevensbescherming).

  • De huisstijl van de webapplicatie kan volledig naar wens aangepast worden.

Wilt u meer weten?

Vul het onderstaande formulier in:

Of mail naar:

Offerte aanvragen?

Vul het onderstaande formulier in:

Of mail naar:

Aan de slag!